Weetjes over glycemische index

Ik kwam net toevallig een artikel tegen waar de term ”glycemische index” werd genoemd. Hierin ben ik verder op zoek gegaan naar informatie omdat het mij wel interessant leek en omdat ik op mijn voeding wil letten. Natuurlijk is de Glycemische index niet het enige waar je op moet letten. Vergeet de verzadigde vetten niet en de calorie inname en dat verschilt per persoon. Daarnaast heeft de spijsvertering/stofwisseling ook invloed.

 

  • Probeer met name producten te eten met een GI tot 50. Op Google kan je een lijst vinden met de waarden. Houd er rekening mee dat de waarden wel kunnen verschillen. Producten met een Gl waarde onder de 50 ben je langer verzadigd, waardoor je minder snel naar eten verlangt.
  • Producten met een GI tussen de 50 en 70 moet je met mate eten. Denk aan rozijnen, volkoren pasta, muesli en bananen. Er wordt aanbevolen om 150 gram volkoren pasta te eten.
  • Producten met een GI tussen de 70 en 100 kun je het beste laten staan. Dit zijn producten zoals, witbrood, patat, aardappelpuree, ontbijtkoek. Zelfs groente zoals gekookte wortelen (85) kunnen een hoge GI hebben, terwijl rauwe wortelen een GI hebben van 35.

 

Meer factoren

Het hang ook nog af hoe de bereidingswijze is, gekookte aardappelen hebben een lager GI dan patat hoewel dit iedereen wel weet. Maar ook de rijping van fruit kan invloed hebben. Een belangrijk nadeel is dat de glycemische index niet naar de hoeveelheden kijkt maar het gaat om de snelheid waarmee de koolhydraten in een product wordt afgebroken.

Lijst met lage GI

bladgroente, tomaten, aubergines, courgettes etc. – 10
Walnoten, pinda’s (let wel op, ongebrand en ongezouten) – 15
Cashewnoten – 22
Sperziebonen – 30
Perzik, appel – 30
Melkproducten (mager en zonder toegevoegde suikers – 30
Volkoren roggebrood, volkoren tarwebrood – 40
Ontbijtgranen (volkoren, zonder suiker) – 40
Gekookte bulgur – 45
Capucijners – 45
Pitabrood – 50
Zilvervlies rijst, basmati rijst – 50
Ga niet te streng voor jezelf zijn want dan lukt het op een gegeven moment niet meer. Met zo’n hete dag als vandaag, geniet ik van een heerlijk ijsje 🙂

Ik wil nog een tip mee geven die ik ook gebruik: Online kan je bekijken wat je caloriebehoefte is zodat je daar ook rekening mee kunt houden.