Mindfulness journal

Een positieve journal

Onlangs vertelde ik in een blog dat ik niet wist of ik door zou gaan met ”bullet journallen” maar ik ben gaan nadenken over wat ik dan wel wil. Zoals jullie weten ben ik bezig met positiviteit en dacht waarom gebruik ik hier geen andere journal of notitieboek voor, een soort ”mindfulness journal”. Positiviteit, quotes en korte antwoorden op de vragen die ik mijzelf stel. Geen lange verhaaltjes meer maar een handig overzicht en deze schrijf ik op wanneer ik er zin in heb.


Mijn inhoud van een mindfulness journal:

Waar ben ik dankbaar voor

Hiervan maakte ik al gebruik in mijn andere journal. Ik vul elke dag in waarvoor ik dankbaar ben. Ik zoek naar specifieke dingen op die dag, zoals een wandeling met Jenna gemaaktIk voel me beter dan gisteren of dat mijn man lekker voor ons gekookt heeft.

Welke complimenten heb ik ontvangen of gegeven?

Hoe leuk is het om complimenten te geven en te krijgen. Ik schrijf er 3 van de hele dag op en het maakt niet uit over wie het gaat want complimentjes terug lezen doet iedereen goed, ook al gaat het over een ander.

Waar ben ik trots op?

Dit verschilt vaak van wat ik opschrijf, dit kunnen dingen zijn waar ik die dag trots op ben maar ook dingen waarover ik in het verleden nu trots op ben.

Welke negatieve gevoelens of gedachten wil ik los laten?

Heb ik een mindere dag, of gedachten waar ik met mezelf over discussieer dan schrijf ik deze op en probeer het weer los te laten. Ik doe dit wanneer ik het op dat moment nodig heb. Dit is dus niet elk dag en daarom staat deze vraag niet standaard in mijn journal. Als ik het eenmaal heb opgeschreven kan ik het los laten en op een later moment met mijn man erover praten.

Wat kan ik doen met te veel prikkels om mij heen?

Hier probeer ik sinds de laatste 2 weken wat meer mee bezig te zijn. Wanneer ik overprikkeld ben ga ik op 3 dingen letten. Wat zie ik, wat hoor ik en wat voel ik? Ik schrijf op wat voor impact de omgeving op mij heeft, zodat ik dit kan terug lezen om te leren omgaan met te veel prikkels. Heb ik geen pen en papier bij de hand dan zet ik het in de notities van mijn telefoon.

Als ik nieuwe ideeën heb voor vragen of positieve onderwerpen werk ik deze uit in Word en krijgt het ook een plekje in mijn mindfulness journal. Hierdoor worden mijn dagen steeds voller met dankbaarheid en positieve gedachtes. Zo kunnen gebeurtenissen makkelijker verwerkt worden door het negatieve in het positieve om te draaien en daarmee wil ik anderen ook inspireren. Het is geen onderdeel meer van mijn leven maar het valt onder een positief lifestyle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.