Toxisch denken

Nadenken is wat iedereen doet alleen de 1 meer dan de ander. Er zijn personen die kunnen het verleden makkelijk achter zich laten maar er zijn ook personen die er bijvoorbeeld therapie bij nodig hebben. Het herkauwen over wat er in het verleden gebeurd is. Over de handelingen die een persoon deed waar jij het niet mee eens bent, of  een gesprek met iemand die er anders over denkt. Sinds de laatste tijd gaat het bij mij vooral over situatie’s in het verleden waar ik antwoorden over zoek en over na blijf denken. Er komen dan steeds meer vragen bij die niet beantwoord zijn. Er zijn vast mensen die zich hierin herkennen.Van dat vele nadenken en de handelingen die je doet op een dag, word je overprikkeld en reageer je het soms af op anderen.

Dit soort denkgedrag word omschreven als ‘Toxic thinking’ (giftig denken). Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord maar nu weet ik er wel een aantal dingen over die goed te verklaren zijn. Het herkauwen van gedachtes zijn fysiek als emotioneel schadelijk. Je krijgt stress, vermoeidheidsklachten, hoofdpijn, darmklachten, slechtte weerstand, slapeloosheid en zo zijn er meer klachten waardoor je ernstig ziek kan worden.

Ik kan mezelf wel vinden in darmklachten en snel vermoeidheid.. Ondanks dat ik veel nadenk, ben ik toch heel gelukkig met mijn leven en geniet van de leuke momenten met mijn gezin. Ik denk dat als je bewust ben van je gedachten dat je er met jezelf uit kunt komen. Je kunt van het bewust worden leren en daarom zou ik therapie in eerste instantie niet aanraden. Zelf heb ik veel therapieën gehad waarvan 1 therapie mij goed heeft gedaan. Er zijn tig boeken waaruit je kunt leren hoe je met gedachten om kunt gaan. Gisteren was ik met ons dochtertje van 15 maanden naar de Action geweest, dat was voor ons allebei een leuk uitje. Dan kan ik zien hoe ons dochtertje geniet van de kleine dingen in het leven wat je als moeder zijnde een goed gevoel geeft.

Wat kun je doen aan ‘toxisch denken’ ?

Wat voor mij helpt is er bewust van worden over wat ik denk en hoe ik denk, dan betrap ik mezelf op een negatieve gedachte.  Daarnaast geef ik mezelf ontspanning door iets te doen wat ik leuk vind. Zoals ik nu doe is het schrijven van een blog. Plus dat het ook nog eens oplucht om van je af te schrijven waardoor er weer een  stukje leegte in je hoofd komt. Probeer te genieten van het leven en de kleine positieve dingen in te zien.
Ga eens tot jezelf komen door te mediteren en lees een boek over bewust worden.