Toxisch denken

Nadenken is wat iedereen doet alleen de 1 meer dan de ander. Er zijn personen die kunnen het verleden makkelijk achter laten maar er zijn ook personen die er bijvoorbeeld therapie bij nodig hebben. Het herkauwen over wat er in het verleden gebeurd is. Over de handelingen die een persoon deed waar jij het niet mee eens bent, of  een gesprek met iemand die er anders over denkt. Sinds de laatste tijd gaat het bij mij vooral over situatie’s in het verleden waar ik antwoorden over zoek  over na blijf denken. Er komen dan steeds meer vragen bij die niet beantwoord worden. Hoewel ik aan sommige antwoorden wel kan komen maar ik begin er liever niet over met die persoon. Er zijn vast mensen die zich hierin herkennen.Van dat vele nadenken en de handelingen die je doet op een dag, word je overprikkeld en reageer je het soms af op anderen.

Dit soort denkgedrag word omschreven als ‘Toxic thinking’ (giftig denken). Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord maar nu weet ik er wel een aantal dingen over die goed te verklaren zijn. Het herkauwen van gedachtes zijn fysiek als emotioneel schadelijk. Je krijgt stress, vermoeidheidsklachten, hoofdpijn, darmklachten, slechtte weerstand, slapeloosheid en zo zijn er meer klachten waardoor je ernstig ziek kan worden.

Ik kan mezelf wel vinden in darmklachten, soms wat vermoeidheid maar voor de rest heb ik nergens last van. Omdat ik ondanks veel nadenk toch heel gelukkig ben met mijn leven en geniet van de leuke momenten met mijn gezin of met mijn vriend. Gisteren was ik met ons dochtertje van 15 maanden naar de Action geweest, dat was voor ons allebei een leuk uitje. Dan kan ik zien hoe ons dochtertje geniet van de kleine dingen in het leven wat je als moeder zijnde een goed gevoel geeft.

Wat kun je doen aan ‘toxisch denken’ ?

Wat voor mij helpt is er bewust van worden over wat ik denk en hoe ik denk, dan betrap ik mezelf op een negatieve gedachte.  Daarnaast geef ik mezelf ontspanning door iets te doen wat ik leuk vind. Zoals ik nu doe is het schrijven van een blog. Plus dat het ook nog eens oplucht om van je af te schrijven waardoor er weer een  stukje leegte in je hoofd komt. Probeer te genieten van het leven en de kleine positieve dingen in te zien.
Ga eens tot jezelf komen door te mediteren en lees een boek over bewust worden.