Vervolg; gezondheid en watervasten

Hier in dit vervolg blog kun je lezen hoe het watervasten mij afging. Ten eerste heb ik het doel 5 of 7 dagen al niet gehaald. Waarom? Dat lees je hieronder.

Dag 1: was goed te doen, had alleen last van een knorrende maag. Ik was ook erg standvastig dat ik het doel zou behalen. Mijn man had het niet volgehouden maar begon weer op de dag dat voor mij de tweede dag was.
Dag 2: Ik ben met Jenna in de ochtend naar de peuterspeelzaal geweest. I Gn de middag zijn we met ons gezinnetje wezen zwemmen. Dit was een goede afleiding want tussen die tijd van de peuterspeelzaal en het zwemmen, had ik toch best wel zin aan eten. Op deze dag merkte ik wel dat ik weinig energie had om een stukje te fietsen.
Dag 3: Mijn dag begon al met overgeven tot 2 keer in een uur aan toe. Overgeven? Ja overgeven omdat mijn lichaam aan het ontgiften was en het op die manier eruit gooide. Ik voelde me zo lamlendig en had besloten om te stoppen met vasten. Als ik mij op dag 3 net zo voelde als op dag 2, dan was het voor mij wel makkelijker geweest om het voort te zetten.

Ik moet zeggen dat dit me afviel omdat ik nooit had verwacht dat mijn lichaam zo zou reageren. Puur het overgeven, misselijk zijn, weinig energie en de hoofdpijn die ik op dag 3 had, kon ik niet aan. Daarom heb ik besloten om het niet weer te proberen. Ik heb nergens gelezen dat overgeven ook nog een bijwerking kan zijn. De vorige keer dat mijn man 3 dagen vasten vol hield, was zijn hoofd meer de baas dan zijn lichaam. Ik was er zo van overtuigd dat ik 5 dagen zou halen. Maar ik vind het luisteren naar mijn lichaam en gevoel ook erg belangrijk.

Intermittent fasting

Dit kan voor sommige mensen al bekend in de oren klinken omdat hier meer informatie en bekendheid over is. Dit gaat om de afwisseling tussen wel en niet eten, periodiek vasten dus. Je stelt bepaalde vastenperiodes voor jezelf in, en alleen daarbuiten plan je je maaltijden. Mijn maaltijden wil ik tussen 12:00 en 19:00 inplannen. Dit heeft grote voordelen voor het lichaam. Net als het watervasten maar dan heb je het voordeel dat je wel en gezond mag eten.

Ik weet nog niet wanneer ik ‘intermittent fasting’ ga proberen maar ook hierover laat ik jullie meer weten in een volgende blog!